achtergrond

Quote Marc

Opfrissen – voor wie

De Firma Fris is er voor non-profit en semi-overheidsorganisaties die:

  • meer eigen inkomsten moeten generen vanwege teruglopende subsidies of andere giften;
  • de wens hebben om klantgerichter te opereren, maar de kennis niet in huis hebben om dit aan te pakken;
  • de behoefte hebben om even met een buitenstaander te sparren over de Marketing en/of Mensen;
  • gewoon even een frisse blik van buiten willen.

Hierbij een selectie van klanten die reeds opgefrist zijn. Met een klik op het logo verschijnt de complete opdracht, onze frisse aanpak (geschreven door de opdrachtgever) en het resultaat:

  • Diergaarde Blijdorp
  • Jetix
  • Disney XD & Disney Channel
  • Appelsientje
  • Yuno

Diergaarde Blijdorp

Rol: Hoofd Marketing, Educatie, Communicatie en Sales a.i (lid van Mangement Team).

De opdracht

  • Opstellen van een plan van aanpak om extra inkomsten te genereren n.a.v. flinke terugloop van de gemeente-subsidie (van 4,8 naar 0,8 mln in 5 jaar);
  • Samenvoegen van de afdelingen Marketing, Communicatie, Educatie en Verkoop tot één team (19 FTE) tijdens een grote reorganisatie.

De Firma Fris aanpak volgens…

Marc Damen, directeur Diergaarde Blijdorp: "Jessica heeft de unieke eigenschap zakelijkheid en persoonlijke warmte in één persoon te verenigen. Zij weet van aanpakken en doorpakken, maar altijd met een 'personal touch' en het was opvallend met hoeveel draagvlak zij, tijdens onze reorganisatie, moeilijke boodschappen wist te brengen. Zij neemt verantwoordelijkheid, heeft een breed netwerk dat ze inzet om de bedrijfsdoelen te bereiken en gaat tot het uiterste voor een goed resultaat. In haar manier van leidinggeven zet ze mensen in hun kracht door steeds positief gedrag te stimuleren. Een absolute aanrader!"

Realisatie

  • sterke toename van bezoekersaantallen (+ 6%), bedrijfsomzet (+14%) en merkbekendheid van Diergaarde Blijdorp in 2013 t.o.v. 2012 door o.a. de inzet van: 
    a) de FeyBlij (Olli) campagne samen met ASR en Feyenoord: ruim 100.000 verkochte Olli’s en een mooie Gouden Loeki;  
    b) een sterke media-campagne voor de opening van Amazonica (nieuwe tropisch verblijf):  
    c) acties en nieuwe samenwerkingen met Hema, NS, tijdschrift KeK-Mama en Groupon.
  • één team neergezet middels een cultuurveranderings-programma met als belangrijkste pijlers: het bepalen van gezamenlijke 'droom', elkaars drijfveren kennen en benutten, duidelijkheid geven in rollen en verantwoordelijkheden en aanbrengen van focus in activiteiten;
  • Het initiëren en implementeren van een nieuwe toekomstvisie voor Diergaarde Blijdorp.

Jetix kinder TV 

Rol: Marketing Manager a.i.

De opdracht

  • Bedenken van een manier om medewerkers te inspireren voor nieuwe marketing- en salesproducten voor de doelgroep kinderen 6 tot 12 jaar;
  • Het professionaliseren van het marketingteam (3 FTE’s). 

De Firma Fris aanpak volgens...

Marieke van Heeswijk, Marketing Directeur Jetix: Jessica  verdiept zich grondig in het merk waarvoor ze werkt. Ze spreekt met experts binnen en buiten het bedrijf en met consumenten om tot een goede visie te komen. Hiermee  zorgt ze voor een frisse wind en kijk op zaken. Jessica is kritisch en gaat voor kwaliteit. In een team verbindt ze zich makkelijk met haar collega’s omdat ze oprechte interesse heeft in anderen. Jessica is in staat om op een hele prettige manier een kwalitatief hoogwaardige bijdrage aan een bedrijf te leveren. 
Ik kan Jessica van harte aanbevelen.”

Realisatie

  • Het inspiratieboek “De wereld door de bril van kids”.  Op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek de leefwereld van kinderen 6 tot 12 jaar in kaart gebracht om medewerkers te inspireren voor nieuwe producten.
  • Professionalisering doorgevoerd door o.a.:
    - steeds te denken en handelen vanuit de doelgroepen: 
    - focus aan te brengen in hoeveelheid projecten;
    - verbeteren van het projectmanagement.

Disney XD & Disney Channel

Rol: Marketing Manager a.i.

De opdracht 

  • creëren van marketingstrategie en mediacampagne voor de rebranding van kids TV zender Jetix naar Disney XD: van een puur Hollands merk naar een Amerikaanse tone of voice;
  • introduceren van de nieuwe kids TV zenders Disney Channel en PlayHouse Disney in samenwerking met UPC en Telenet (België);
  • leidinggeven aan het marketing team (3 FTE) met als belangrijke pijler: het enthousiasmeren van het team voor de nieuwe Disney organisatie.

De Firma Fris aanpak volgens...

Marieke van Heeswijk, General Manager Disney Channels and Online Benelux: “Jessica  verdiept zich grondig in het merk waarvoor ze werkt. Ze spreekt met experts binnen en buiten het bedrijf en met consumenten om tot een goede visie te komen. Hiermee  zorgt ze voor een frisse wind en kijk op zaken. Jessica is kritisch en gaat voor kwaliteit. In een team verbindt ze zich makkelijk met haar collega’s omdat ze oprechte interesse heeft in anderen. Jessica is in staat om op een hele prettige manier een kwalitatief hoogwaardige bijdrage aan een bedrijf te leveren. 
Ik kan Jessica van harte aanbevelen.”

Realisatie

  • succesvolle introductie van Disney XD in Nederland: na 3 maanden werd Disney XD de meest populaire TV zender onder jongens 6 tot 14 jaar;
  • succesvolle introductie van Disney Channels: de 2e meest populaire zender onder meisjes 6 tot 14 jaar;
  • plan van aanpak voor cultuurveranderings-programma binnen hele Disney Channel organisatie.

Appelsientje

Rol: Innovatie Manager Appelsientje a.i.

De opdracht

  • Het ontwikkelen van een innovatiestrategie voor het merk Appelsientje voor de Out-of-Home* markt;
  • Het creëren van een visie voor de zorgmarkt vanuit FrieslandCampina in samenwerking met een multi-disciplinair projectteam.

De Firma Fris aanpak volgens...

Marie-Ange Vaessen, Marketing Manager Juices Out-of-Home, FrieslandCampina. “Een kritische en frisse blik, dat is zeker wat wij van Jessica hebben gekregen in de periode dat ze bij ons werkzaam was als Innovatiemanager. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de innovatiestrategie voor het merk Appelsientje voor de Out of Home markt. Jessica opent deuren en weet op alle niveau’s binnen de organisatie mensen te enthousiasmeren en aan zich te binden. Met een gezonde dosis humor, creativiteit en betrokkenheid. Een zeer prettige collega om mee samen te werken. Ik kan Jessica dan ook van harte aanbevelen."

Realisatie

  • een nieuwe innovatiestrategie voor Appelsientje voor de Out-of-Home markt, waaronder 2 nieuwe productconcepten die middels kwalitatief onderzoek zijn getest;
  • een nieuwe visie en innovatiebeleid voor de zorgmarkt vanuit Friesland Campina.

* Onder de Out-of-Home markt vallen bedrijven die eten en drinken verkopen die voor buitenshuis gebruik zijn, denk aan: hotels, restaurants, bedrijfscatering, ziekenhuizen, tankstations, etc.

 


Yuno

Rol: marketing-adviseur

De opdracht

Het geven van inspiratie en adviezen om het kidsmerk Yuno (gezonde snacks voor kids) te introduceren binnen de out-of-home markt, waaronder zwembaden, attractieparken en benzinestations. Onderwerpen: aanscherpen productconcept, verpakkingsdesign en introductie-strategie.

De Firma Fris aanpak volgens...

Tom Vogel, Algemeen Directeur Yummm! Concepts: "Jessica heeft ons in een kritische start-up fase geholpen om onze ideeën verder vorm te geven en onze merkpositionering & strategie scherp te krijgen. Met haar netwerk heeft Jessica eraan bijgedragen dat onze introductie in de Nederlandse markt succesvol is verlopen. Jessica is een mensen-mens en krijgt het met haar enthousiasme voor elkaar om een groep mensen met verschillende meningen en ideeën op een lijn te krijgen en draagvlak te creëren. Als je zoekt naar een frisse blik, dan kan ik Jessica van harte aanbevelen!"

Realisatie

Het merk Yuno is 2010 op de Nederlandse markt geïntroduceerd.